Je sůl nad zlato?

Když hubnete opravdu není sůl nad zlato, jelikož přílišné množství soli, může ve vás zadržovat vodu. Jste-li zavodněná, tak předem zpracované potraviny mohou být plné soli, o níž strávník běžně ani neví. Sůl je mnohdy vzácným a nezbytným doplňkem při přípravě jídla. Musí se ale používat v přiměřeném množství, jako všude platí i zde, že všeho moc škodí. A právě u soli to platí dvojnásob.

Doporučený denní příjem a nadbytek soli

V České republice nás trápí spíše nadbytek než nedostatek soli. Okupujeme tak přední světové příčky a trháme rekordy. Průměrná spotřeba soli je u nás okolo 12 gramů za den, což je více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Dle Světové zdravotnické organizace (WHO) je pro dospělého člověka doporučený denní příjem maximálně 5 gramů (2 gramy sodíku). To odpovídá zhruba jedné kávové lžičce. Nadměrné množství soli ve stravě vede ke zvyšování krevního tlaku a zadržování vody v těle. Zpozornit by měly i ty z vás, které chtějí nějaké to kilo zhubnout. Sůl totiž poměrně výrazně zvyšuje chuť k jídlu.

Sůl bohužel najdete snad úplně všude. Prospěšná pro tělo je v tzv. „živé“ (organické) podobě, která se nachází v čerstvém ovoci, zelenině, semínkách a oříšcích. Tuto formu sodíku dokáže tělo plně zužitkovat a případný nadbytek bez problémů vyloučí močí.

Sodík se výrazně vyskytuje i v masu, čerstvých rybách, mléce, jogurtech, vejcích, těstovinách, rýži a neslaném pečivu. Zmíněné potraviny můžeme zařadit mezi potraviny s nízkým obsahem soli a měly by ve stravě společně s ovocem, zeleninou, ořechy a semínky dominovat. Naopak potraviny s vysokým obsahem soli a obsahem skryté soli z jídelníčku doporučujeme úplně vyřadit. Patří sem uzeniny, některé sýry, krekry, slané pečivo, solené oříšky, uzené a grilované výrobky, jídla z fastfoodů, chipsy, pizza, polotovary a instantní pokrmy, bujóny, nakládané zeleniny a dochucovadla typu sójová omáčka.

Co musíme udělat pro snížení obsahu soli v našem těle?

  • vynechávat potraviny s vysokým obsahem soli
  • snížit její příjem omezením solení při vaření nebo na talíři
  • sůl je možné nahradit přírodní cestou. Ideální variantou jsou různé bylinky. Mezi ty nejoblíbenější patří oregano, majoránka, bazalka, tymián, rozmarýn, petrželka, pažitka a libeček
  • na dochucení pokrmů je vhodné použít také některé výraznější druhy zeleniny, jako je cibule, česnek, paprika, rajče, kořenová zelenina či pórek.
  • na obalech najdete údaj množství sodíku v gramech. Ten, když vynásobíte 2,5krát, zjistíte, kolik gramů soli daná potravina či výrobek obsahuje.

I když je sůl pro lidské tělo potřebná a velmi důležitá, její nadbytečný příjem nepříznivě působí na kardiovaskulární systém a poškozuje funkci ledvin. Nadbytečný přísun soli ničí chuťové buňky a snižuje citlivosti na slanou chuť. Přitom snížení spotřeby soli, třeba jen o jeden gram denně, způsobí pokles krevního tlaku, který ve svém důsledku vyvolá ve velké populaci významné snížení, již zmiňované, kardiovaskulární nemocnosti a úmrtnosti, jak to již prokázaly mnohé klinické studie u nás i ve světě. Kromě běžné zdravé populace by zcela určitě měly dodržovat denní doporučené dávky soli osoby s vysokým krevním tlakem, srdečním či mozkovým onemocněním, lidé s onemocněním ledvin a s otoky.

Na základě vašeho podnětu jsme na 100 dobrovolnících 
otestovali přírodní doplněk stravy: H2OUT

H2Out lze získat ve všech lékárnách nebo přímo od výrobce.
Aktuálně při zadání slova AKCE se vám odečte 100 Kč z každé objednávky.